ΟΧΙ ΣΤΟ MALL ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ
ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ:
Τα τελευταία χρόνια η Αθήνα υφίσταται μια τριπλή επίθεση: σαν πόλη, στο περιβάλλον που αναπνέουμε και στη δομή του εμπορίου της. Το πρόσχημα αυτής της επίθεσης είναι η αξιοποίηση των Ολυμπιακών ακινήτων.
Τρεις είναι και οι στυλοβάτες αυτής της επίθεσης, που βρίσκονται σε στενή συνεννόηση μεταξύ τους.
-Το Υπουργείο Οικονομικών που διαμορφώνει στη συγκεκριμένη περίπτωση τη κυβερνητική πολιτική και το νομοθετικό πλαίσιο.
Με το Ν. 3342/2005 που ψήφισε η Ν.Δ. εκχωρούνται σε ιδιώτες επενδυτές από την ΟΛΥΜΠΙΑΚΑ ΑΚΙΝΗΤΑ Α.Ε. το Ολυμπιακό Γυμναστήριο Γαλατσίου και το Διεθνές Κέντρο Ραδιοτηλεόρασης στο Μαρούσι για τη κατασκευή εμπορικών κέντρων 45.000 τ.μ. και 40.000 τ.μ. αντίστοιχα, μεγάλων όσο και το MALL στη Νερατζιώτισα περίπου.
Με το Ν. 3377/2005 η αδειοδότηση εμπορικών κέντρων στην Αθήνα – σε αντίθεση με τη περιφέρεια – δεν οφείλει να λάβει υπόψη της την επίδραση στη τοπική οικονομία, την επίπτωση στο περιβάλλον και την επιβάρυνση από τις μετακινήσεις.
Η απορύθμιση της αγοράς συνεχίζεται με νέα υπουργική απόφαση του 2007 που εξαιρεί όσα καταστήματα λειτουργούν σ’ εμπορικά κέντρα από το νόμο για τις εμπορικές μισθώσεις, δίνοντας τη δυνατότητα του συμψηφισμού του ΦΠΑ στα μισθώματα.
-Δεύτερος στυλοβάτης είναι το στενό πρωθυπουργικό περιβάλλον που προωθεί με κάθε θεμιτό κι αθέμιτο τρόπο αυτή τη πολιτική.
-Τρίτος στυλοβάτης αυτής της εισβολής στη πόλη είναι μεγάλα τραπεζικά, κατασκευαστικά και εμπορικά συμφέροντα με κερδοσκοπικά κίνητρα.
Ο όμιλος ΧΑΡΑΓΚΙΩΝΗ έχει αναλάβει την ανάπτυξη του νέου MALL στο Γαλάτσι και ο όμιλος ΛΑΤΣΗ το MALL No 2 στο Μαρούσι (πέρα από το MALL που ήδη ανέπτυξε στη Νερατζιώτισα).
Και στις δυο περιπτώσεις προηγείται η εσωτερική κατεδάφιση των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων που δημιουργήθηκαν με δημόσιο χρήμα, συνολικά πάνω από 130 εκατ. € των φορολογούμενων.
Ο όμιλος ΧΑΡΑΓΚΙΩΝΗ έχει ήδη εργολάβο κατεδάφισης, εγκατεστημένο μέσα στο Ολυμπιακό Γυμναστήριο με τηλέφωνα εργοταξίου. Η άδεια κατεδάφισης που πήρε πρόσφατα από το ΥΠΕΧΩΔΕ έχει ανασταλεί προσωρινά για τυπικούς λόγους. Συγκεκριμένα, λόγω γειτνίασης με την Ομορφοκλησιά, βυζαντινό μνημείο του 12ου αιώνα, χρειάζεται η προηγούμενη έγκριση της διεύθυνσης Βυζαντινών Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού.
Γεννάται το ερώτημα εάν στο ΥΠ.ΠΟ θα συνεχίσουν να υπάρχουν αντιστάσεις στα ιδιωτικά συμφέροντα που απειλούν τη κληρονομιά μας.
Το ίδιο ισχύει και για τη Γ.Δ. Περιβάλλοντος του ΥΠΕΧΩΔΕ: θα αφήσει να προχωρήσει η κατεδάφιση κι ανάπτυξη του νέου MALL χωρίς να έχει προεγκρίνει τους περιβαλλοντικούς όρους της νέας υπερ-εντατικής χρήσης;
Το ερώτημα το θέτει η ίδια η διεύθυνση Βυζαντινών Αρχαιοτήτων του ΥΠ.ΠΟ. Το θέμα αφορά και την αυτοδιοίκηση.
Προσπάθησαν, προσπαθούν και θα προσπαθήσουν να εκμαυλίσουν τις δημοτικές αρχές με κάποια ανταποδοτικά ψίχουλα για να εξασφαλίσουν την ανοχή τους στο επιχειρούμενο έγκλημα.
Οι πολίτες όμως είναι σε εγρήγορση. Θα είμαστε αμείλικτοι.
ΟΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ:
Δεν υπάρχει καμία μελέτη για τη χωροθέτηση ή τη πολεοδομική βιωσιμότητα των μεγάλων εμπορικών κέντρων στην Αθήνα.
Το υφιστάμενο MALL στο Μαρούσι, το MALL στο Γαλάτσι και το MALL No 2 στη Κηφισίας βρίσκονται σε απόσταση περίπου 2 χλμ. μεταξύ τους και έχουν ουσιαστικά την ίδια σφαίρα επιρροής.
Σ’ ένα μικρό τρίγωνο εγκαθίστανται 3 μεγάλα MALL επειδή έτυχε να βρίσκονται εκεί Ολυμπιακές εγκαταστάσεις που λειτούργησαν ελάχιστα, ενώ εδώ θα έχουμε την εντατικότερη δυνατή χρήση για τουλάχιστον 40 χρόνια.
Το MALL στη Νερατζιώτισα είχε το 2007 12,5 εκατ. επισκέπτες, ενώ στο καθένα από τα σχεδιαζόμενα MALL Γαλατσίου και Κηφισίας αναμένονται άλλοι 10-12 εκατ. επισκέπτες μόνο στο 1ο χρόνο λειτουργίας τους.
Αυτά τα MALL δεν ενσωματώνονται στη πόλη και θα ενισχύσουν τη γραμμική ανάπτυξη στις Λ. Βεΐκου, Κηφισίας κι Αττική Οδό, δηλαδή ότι το χειρότερο για τη βιωσιμότητα της πόλης.
Συρρικνώνονται οι ελεύθεροι δημόσιοι χώροι και ο μόνος συνεκτικός δεσμός της πόλης θα είναι οι λεωφόροι που συνδέουν τεράστια εμπορικά κέντρα.
ΟΙ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ:
Στα επόμενα 8 έως 10 χρόνια δεν θα υπάρχει κανένας σταθμός Μετρό κοντά στα σχεδιαζόμενα MALL, επομένως η εξάρτηση των επισκεπτών τους από το ΙΧ θα είναι σχεδόν ολοκληρωτική.
Αυτό αντιστρατεύεται το διακηρυγμένο στόχο της σημερινής κυβέρνησης να αυξήσει στο 50% το μερίδιο των Δ.Σ. στην Αθήνα. Αντί να αποθαρρυνθεί, στη περίπτωση των νέων MALL, ενθαρρύνεται η χρήση του ΙΧ. Το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας του ΥΠΕΧΩΔΕ που μετράει σε 24ωρη βάση μετά τους Ολυμπιακούς τη κυκλοφορία στην Αθήνα, διαπιστώνει στη περίοδο 2005-2007 αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου στις Λ. Βεΐκου και Κηφισίας κατά 12% και 7% με αντίστοιχη αύξηση του κορεσμού (ουρών ΙΧ) στους σηματοδοτούμενους κόμβους τους.
Σημειώνεται ότι οι εκπομπές ρύπων μονοξείδίου του άνθρακα CO στις αναμονές των φαναριών δηλητηριάζουν περίπου 2.000 Αθηναίους κάθε χρόνο.Με τα εκατομμύρια επισκεπτών με ΙΧ στα νέα MALL, το μποτιλιάρισμα στις Λ. Βεΐκου και Κηφισίας θα γίνει κυριολεκτικά αφόρητο.
Για τις δεκάδες εκατομμυρίων πρόσθετων ωρών καθυστέρησης λόγω της κίνησης των νέων MALL, δεν θα επιβαρυνθούν προφανώς οικονομικά οι ιδιώτες κερδοσκόποι αλλά η κοινωνία.
Η πρόσθετη κυκλοφορία θα διαχυθεί στα τοπικά οδικά δίκτυα και θα προκαλέσει αυξημένα επίπεδα θορύβου κι ενόχλησης σε πολλές γειτονιές. Για παράδειγμα, η ησυχία των κατοίκων της Νεάπολης Ν. Ιωνίας που ζουν κοντά στο σχεδιαζόμενο MALL Γαλατσίου θα χαθεί με το συνεχή θόρυβο οριστικά.
Στο γειτονικό Άλσος Βεΐκου οι επισκέπτες και οι περίοικοι, αντί να αναπνέουν οξυγόνο θα μυρίζουν καυσαέρια.
Το σχεδιαζόμενο MALL θα απαξιώσει το Άλσος Βεΐκου, βασικό υπερτοπικό πόλο αναψυχής του Λεκανοπεδίου.
Τα Τουρκοβούνια δεν θα μπορέσουν πια να προστατευθούν και να αναδασωθούν. Αντί να αποφορτιστεί το περιβάλλον με δενδροφύτευση, επιχειρείται η επιβάρυνσή του με ένα τεράστιο MALL.
ΟΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ:
Οι θέσεις εργασίας (Θ.Ε.) που θα δημιουργηθούν στα νέα MALL θα αντισταθμίσουν μόνον εν μέρει τις διπλάσιες Θ.Ε. που θα χαθούν με τα λουκέτα των εμπόρων στις τοπικές αγορές.
Τα δημοτικά τέλη που θα χαθούν μεσο-μακροπρόθεσμα με τα λουκέτα των τοπικών εμπόρων αντισταθμίζουν το 2% του τζίρου των MALL που υπόσχεται ο Ν. 3342/05 στους δήμους. Με το τεράστιο μέγεθος αυτών των MALL και το διευρυμένο ωράριο λειτουργίας τους, υπολογίζεται ότι ένα 40% τουλάχιστον της αγοραστικής δύναμης που κατευθύνεται σήμερα στο τοπικό λιανεμπόριο, θα στραφεί στα νέα MALL. Η συνήθης πρακτική των δήμων στη Γερμανία είναι να μην αδειοδοτούν εμπορικά κέντρα μεγέθους που θα προσελκύσει περισσότερο από το 10% της τοπικής αγοράς. Η απειλή για το τοπικό εμπόριο είναι επομένως λόγω μεγέθους και γειτνίασης άμεση.
Ήδη στην Αθήνα τέσσερις όμιλοι ελέγχουν το 60% του συνόλου των λιανικών πωλήσεων. Με την οριστική διαμόρφωση μονοπωλιακών συνθηκών στο λιανεμπόριο, οι τεχνητά χαμηλότερες τιμές προϊόντων στα MALL θα εκτιναχθούν προς τα πάνω. Είναι γνωστό ότι τα MALL δεν ανταγωνίζονται κύρια τις υπερτοπικές αλλά τις τοπικές αγορές.
ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ:
Όπως γράφεται και στην ιστοσελίδα http://palaigalatsi.wordpress.com, ο δημόσιος χώρος και η δυνατότητα να ζούμε ανθρώπινα στη πόλη είναι δικαίωμα, όχι αντικείμενο κερδοσκοπίας. Στα MALL υπάρχει η ψευδαίσθηση του δημόσιου χώρου, στη πραγματικότητα όμως είναι ιδιωτικός χώρος όπου απαγορεύεται να κάτσει κάποιος κάτω, να μοιράσει προκηρύξεις, να μαζέψει υπογραφές ή να παίξει ένα μουσικό όργανο.
Τα νέα MALL θα εκτοπίσουν τις σημερινές χρήσεις πράσινου, αναψυχής και άθλησης
Για ένα νέο που θα μπορούσε να παίζει με τη παρέα του κιθάρα στο πάρκο, η μόνη νόμιμη δραστηριότητα μέσα στο εμπορικό κέντρο θα είναι να αγοράζει προϊόντα και υπηρεσίες.
► ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΤΟΥ MALL ΣΤΟ ΓΑΛΑΤΣΙ
► ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΤΟΥ ΑΛΣΟΥΣ ΒΕΪΚΟΥ, ΤΗΣ ΑΝΑΔΑΣΩΣΗΣ ΣΤΑ ΤΟΥΡΚΟΒΟΥΝΙΑ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΜΑΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ ΣΤΗΝ ΟΜΟΡΦΟΚΛΗΣΙΑ
► ΟΧΙ ΣΤΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΣΥΡΡΙΚΝΩΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΧΩΡΟΥ
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ> http://www.facebook.com/group.php?gid=324910555056
ΜΠΕΙΤΕ ΣΤΗΝ ΠΙΟ ΠΑΝΩ ΣΕΛΙΔΑ & ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΕΙΣΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
Η πιο πρόσφατη περίληψη για τη ΔΟΚΙΜΑΣΜΕΝΗ, ειρηνική, συλλογική
αντιμετώπιση-ΑΠΟΤΡΟΠΗ των φυσικών κλιματικών αλλαγών, όπως οι ενδεχόμενοι
ηφαιστειακοί χει...